Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Голова Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Михайло Смокович взяв участь у круглому столі «Адміністративна процедура у фокусі євроінтеграції: погляд адміністративних судів, експертів та стейкхолдерів», організованому П’ятим апеляційним адміністративним судом спільно з проєктом ЄС «Право-Justice».
Очільник КАС ВС подякував організаторам за порушення надважливої теми та висловив сподівання, що плідне обговорення сучасних викликів, з якими стикаються органи влади в процесі адміністративних процедур, надасть обґрунтовані відповіді на ключові запитання та допоможе ефективно застосовувати Закон України «Про адміністративну процедуру».
Сьогодні судова система України функціонує в надскладних умовах викликів, пов’язаних з реалізацією конституційної функції правосуддя через повномасштабну агресію рф. Однак конституційне право людини на судовий захист, передбачене ст. 55 Конституції України, не може бути обмежено навіть в умовах правового режиму воєнного стану.
Михайло Смокович зазначив, що ухвалення Закону України «Про адміністративну процедуру» – важливий крок у розвитку та вдосконаленні адміністративної юстиції в Україні. Оскільки Україна перебуває на шляху до європейського правового простору, то необхідним є реформування національної правової системи та впровадження європейських стандартів. Належне правове забезпечення державних реформ – ключовий чинник гармонізації українського законодавства із правом Європейського Союзу.
Питання щодо особливостей застосування адміністративної процедури органами виконавчої влади та органів місцевого самоврядування також набуває нового осмислення в контексті реалізації Стратегії реформування державного управління України на 2022–2025 роки, адже серед пріоритетних завдань цієї Стратегії було визначено надання фізичним і юридичним особам зручних високоякісних послуг та зрозумілих процедур.
Спікер нагадав, що Закон України «Про адміністративну процедуру» був ухвалений для забезпечення якісного та ефективного рівня законодавчої регламентації процедур зовнішньо-управлінської діяльності органів публічного управління, їх посадових осіб та інших суб’єктів, які законом уповноважені здійснювати владні управлінські функції, а також захисту прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб у відносинах із державою. Він зауважив, що прийняття актів, які регулюють адміністративні процедури, зокрема, передбачено резолюціями Комітету Міністрів Ради Європи і рекомендаціями Ради Європи.
За словами голови КАС ВС, західній правовій доктрині та європейській спільноті вже давно відоме таке поняття, як «справедлива процедура». Відповідно до узагальненої практики країн Європи це поняття охоплює: право доступу до матеріалів справи; право особи бути вислуханою (до прийняття рішення); право на допомогу та представництво в адміністративній процедурі; обов’язок адміністративного органу мотивувати свої рішення; обов’язок адміністративного органу повідомляти особі порядок оскарження адміністративного акта.
Михайло Смокович звернув увагу на рішення Європейського суду з прав людини у справі «Лелас проти Хорватії», в якому зазначено, що на державні органи покладено обов’язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок; державні органи, які не впроваджують або не дотримуються власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов’язків.
Крім того, спікер розповів про застосування судами положень Закону України «Про адміністративну процедуру», які регламентують поняття дискреційних повноважень адміністративного органу, публічного інтересу, принципів застосування верховенства права тощо.
Насамкінець голова КАС ВС зазначив, що чим швидше цей Закон буде впроваджено, тим буде легше і простіше кожному в Україні захищати свої права та інтереси у сфері публічно-правових відносин.
Під час круглого столу учасники також обговорили питання щодо адміністративного провадження, ініціативи адміністративного органу, вимог до заяви та наслідки її подання з недоліками, взаємодії між різними органами влади в контексті адміністративних процедур.
Фото надані організаторами заходу.