Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
4 липня 2012 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань правосуддя, в роботі якого взяв участь Голова Державної судової адміністрації України Руслан Кирилюк.
На засіданні Комітету з питань правосуддя обговорювався ряд законопроектів. Зокрема, проект Закону про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" щодо удосконалення окремих положень організації судової влади (н/д С. Ківалов, Д.Шпенов ) (друге читання ) №9740 від 20.01.2012р., проект Закону про внесення зміни до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" (щодо соціального захисту суддів та членів їх сімей) (Кабінет Міністрів України) №10670 від 26.06.2012р., про внесення зміни до статті 53 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" (щодо відрядження суддів для роботи в міжнародній судовій установі, юрисдикція якої визнана Україною) (н/д С. Ківалов, Д. Шпенов) №10689, проект Закону про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" щодо проведення кваліфікаційного іспиту (н/д Д.Шпенов) р.№10618 від 14.06.2012,проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо повноважень Верховного Суду України) (н/д І. Бережна) р.№ 10340 від 12.04.2012р., проект Закону про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо усунення перешкод для перегляду рішень суду Верховним Судом України (н/д Ю.Кармазін) р.№10573 від 07.06.2012р., проект Закону про внесення змін до Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" (щодо прискорення виконання судових рішень) (н/д Л.Григорович ) № 10460 від 14.05.2012р., проект Постанови про звільнення з посад суддів Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ Міщенка С.М., Єлфімова О.В., Сахна Р.І. (н/д О. Шустік, В. Кравчук, Д. Шлемко, О. Стешенко, С. Міщенко) №10654 від 21.06.201р., проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо охорони дитинства (Кабінет Міністрів України) №10625 від 15.06.2012р., проект Закону про внесення зміни до статті 5 Закону України "Про судовий збір" (щодо доповнення переліку пільгових категорій) (Кабінет Міністрів України) №10525 від 24.05.2012р. (Комітет не є головним), проект Закону про внесення зміни до Закону України "Про судовий збір" (щодо ставок збору з позовних заяв про відшкодування моральної шкоди) (н/д С. Курпіль) №9694 від 12.01.2012р., проект Закону про внесення зміни до статті 5 Закону України "Про судовий збір" (щодо сплати судового збору) (н/д С. Майборода) № 10098 від 22.02.2012р., проект Закону про внесення зміни до статті 5 Закону України "Про судовий збір" (щодо особливостей сплати збору Аграрним фондом) (н/д О. Царьов) №10540 від 30.05.2012р., проект Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо введення інституту кримінальних проступків (н/д В. Швець) №10146 від 03.03.2012р., проект Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за незаконні збут або використання спеціальних технічних засобів отримання інформації (н/д О. Боднар) №10299 від 03.04.2012р., а також інші законопроекти.
На засіданні Комітету зазначалося, що законопроект (реєстр. №10689), внесений народними депутатами С. Ківаловим та Д. Шпеновим, спрямований на встановлення певних гарантій щодо збереження прав судді, відрядженого на роботу до Європейського суду з прав людини, та підвищення ефективності імплементації норм Конвенціїі на удосконалення знань суддів норм Конвенції.
Законопроектом пропонується доповнити статтю 53 Закону "Про судоустрій і статус суддів" положенням про те, що суддя за його заявою може бути відряджений для стажування в міжнародній судовій установі, юрисдикція якої визнана Україною, зі збереженням за ним посади, з якої він був відряджений, суддівської винагороди, на яку він має право на підставі цього Закону, гарантій незалежності судді та відповідних пільг.
Члени Комітету наголошували, що у 1997 році Україна ратифікувала Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод та протоколи до неї і тим самим взяла на себе зобов'язання гарантувати додержання прав і основоположних свобод людини, а також визнала юрисдикцію Європейського суду з прав людини в усіх питаннях, що стосуються тлумачення і застосування вказаної Конвенції. Народні депутати підкреслювали,що за останні роки популярність Європейського суду з прав людини значно підвищилась. Так, відповідно до статистичних даних Європейського суду з прав людини, станом на 31 травня 2012 року на розгляді Суду знаходиться 144 560 скарг, що, безумовно, значно ускладнює роботу Суду. Під час обговорення зазначалося, що збільшення надходжень справ до Європейського суду з прав людини спричинило фінансові труднощі; це призвело до того, що Суд почав шукати допомоги за межами свого бюджету. Тому, в останні роки, окремі уряди держав-учасниць Конвенції запропонували свою допомогу в роботі суду шляхом відрядження національних юристів для роботи у Суді. Ще зазначалося, що відрядження національних суддів на роботу до Європейського суду з прав людини має подвійну мету: сприяння забезпеченню Європейського суду з прав людини допомогою досвідчених національних юристів з всебічними знаннями внутрішньої правової системи та сприяння підвищенню ефективності імплементації норм Конвенції, удосконаленню знань суддів вимог Конвенції.
Крім того, на засіданні Комітету відмічалося, що практика відрядження національних суддів до Секретаріату Європейського суду з прав людини є певним чином усталеною. Зокрема, такі країни, як Естонія, Ірландія, Королівство Нідерланди, Німеччина, Польща, Російська Федерація, Туреччина, Франція, Швеція та інші підтримують цю практику та направляють високоосвічених національних юристів на стажування до Європейського суду з прав людини.