Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Удосконалення внутрішньої та зовнішньої комунікації судової системи; стратегічна взаємодія в судовій системі; ефективна координація діяльності судових органів та проактивна комунікація судів із медіа, громадськістю як передумови для підвищення рівня довіри суспільства до системи правосуддя; найкращі практики та інновації в судовій комунікації, запровадження яких забезпечить більшу прозорість судової системи, – ці та інші питання обговорювали на Міжнародній конференції «Комунікація судової влади: єдиний голос як інструмент для розбудови довіри».
Під час панельної дискусії «Комунікація судової влади: невирішені виклики» суддя Верховного Суду у Касаційному адміністративному суді Володимир Кравчук зазначив, що необхідно ставити перед собою реалістичні цілі, враховуючи сучасні умови. За його словами, комунікаційна політика повинна бути адаптивною. «Ми не можемо ігнорувати суттєві тренди, які впливають на наше життя і з якими ми стикатимемося ще тривалий час», – наголосив він.
На його думку, комунікації будуть ефективними лише тоді, коли рівень довіри до судової влади буде не нижчим, ніж до політичних інститутів.
Володимир Кравчук зауважив про необхідність проведення інформаційних заходів для привернення уваги широкого загалу до роботи судів. Це включає використання потужних інформприводів, особливо резонансних справ, для висвітлення діяльності судів, формування чітких меседжів про роль судів у суспільстві, посилення інтернет-присутності судової інформації в загальних ЗМІ через створення судових історій простою мовою, розвиток власних судових медіа та контенту, а також судового репортерства. Крім того, він наголосив на важливості розвитку інституту суддів-речників для ефективної комунікації з громадськістю та медіа.
Доповідач зазначив і про важливість інформування про проблеми судової влади та розподіл відповідальності за стан справ з іншими органами. Він наголосив на необхідності обговорення проблеми невиконання судових рішень державними органами. Публічне реагування на вагому критику також є важливим аспектом для підвищення довіри громадськості до судової системи.
Суддя Верховного Суду у Касаційному адміністративному суді Наталія Коваленко виступила під час панельної дискусії «Комунікація судів та суддів: побажання чи обов’язок?», під час якої йшлося про підвищення обізнаності та довіри громадськості. Вона зазначила, що комунікація має на меті створення конструктивного діалогу, який ефективно сприяє прийняттю бажаних рішень, на відміну від пропаганди, де об'єкт впливу діє за нашим бажанням. Яких результатів очікує судова влада від комунікації? Відповідь очевидна — підвищення рівня довіри до судової влади. Адже суспільства з високим рівнем довіри є стабільнішими, більш готовими до розвитку, у них підтримується демократія та верховенство права. Менш очевидна мета покращення комунікації — забезпечення незалежності судової влади. Довіра суспільства до суду мінімізує постійні вимоги до судових реформ. Суддя нагадала, що увага сама собою не є метою комунікації.
Доповідачка також зазначила про високу відповідальність суддів-спікерів та інших представників судової влади, які займаються публічною комунікацією, адже ці люди відповідають своєю особистою репутацією за діяльність системи, на яку не мають безпосереднього впливу.
Наталія Коваленко зауважила, що останні соціологічні опитування про довіру до суду не враховують думки людей, які мали безпосередній контакт із судами. Вона також вказала на важливість підвищення правової культури й нагадала, що сьогодні люди прагнуть не лише комунікації, але й справедливості.
Під час панельної дискусії «Ефективна внутрішня комунікація та співпраця ‒ передумова сильної незалежної судової системи. Як цього можна досягнути? Шлях вперед» заступник голови Касаційного кримінального суду у складі Верховного Суду Наталія Антонюк наголосила на тому, що, без сумніву, комунікація судової влади з медіа є необхідною. Водночас кожній зі сторін комунікації важливо розуміти, для чого вона проводиться та якою є мета такого діалогу.
За словами Наталії Антонюк, суспільство має розуміти, які справи розглядають суди, куди звертатися з певною проблемою для захисту своїх прав. І найголовніше – люди мають знати, що їхні права можуть бути захищені чи відновлені саме в судовому порядку.
Крім того, зазначила доповідачка, для судді також важливо, щоб суспільство розуміло суть прийнятого рішення, законодавчі засади для його ухвалення та ключові підстави саме для такого результату судового розгляду.
На заході було представлено видання «Посібник із питань судової комунікації», який буде корисним для всіх органів та осіб, що працюють у судовій системі України. У посібнику містяться рекомендації щодо ефективної внутрішньої співпраці та професійної комунікації з медіа та суспільством.
Захід організовано Вищою радою правосуддя у співпраці з комунікаційною агенцією «Good to know», проєктом ЄС «Право-Justice» та програмою USAID «Справедливість для всіх» у межах проєкту «Посилення комунікаційних компетенцій судової системи України шляхом розвитку ефективної системи внутрішньої комунікації та стійких інструментів комунікації».
Фото надані організаторами.