Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Постановою КГС ВС від 31.01.2024 залишено у силі рішення Господарського суду Житомирської області у справі №906/513/21 за позовом ФДМУ до ТОВ "Прикарпатзахідтранс" та Південно-Західного АТ трубопровідного транспорту нафтопродуктів про визнання права власності на нерухоме майно та скасування державної реєстрації права власності.
Під час розгляду справи, ФДМУ належно обґрунтував вимоги тим, що нафтопродуктопровід «Самара-Західний напрямок» є магістральним нафтопродуктопроводом, частина якого проходить територією України (побудований як стратегічний об’єкт у 1957-1968 роках) і ця його частина є державною власністю України, проте відповідачі безпідставно заволоділи державним майном – об’єктами нафтопродуктопроводу «Самара-Західний напрямок» та за відсутності правових підстав провели державну реєстрацію права власності на окремі об’єкти нерухомого майна, що забезпечують функціонування зазначеного нафтопродуктопроводу, чим порушили права та законні інтереси держави щодо такого майна.
У касаційній скарзі скаржник посилався, серед іншого, на неправильне застосування судами попередніх інстанцій положення статті 1 Закону України від 10.09.1991 № 1540-XII «Про підприємства, установи та організації союзного підпорядкування, розташовані на території України», щодо застосування якої у подібних правовідносинах відсутній висновок ВС. Скаржник стверджував, що суди попередніх інстанцій дійшли помилкового висновку про перебування спірної частини нафтопродуктопроводу «Самара-Західний напрямок», що проходить територією України, у складі майна підприємства союзного підпорядкування; частина нафтопродуктопроводу «Самара-Західний напрямок», що проходить територією України, перебувала у підпорядкуванні органів РРФСР і не може визнаватися державною власністю в розумінні положень зазначеного Закону.
У статті 1 Закону України від 10.09.1991 № 1540-XII «Про підприємства, установи та організації союзного підпорядкування, розташовані на території України» встановлено, що майно та фінансові ресурси підприємств, установ, організацій та інших об'єктів союзного підпорядкування, розташованих на території України, є державною власністю України.
Суди попередніх інстанцій, надавши оцінку поданим сторонами доказам, з урахуванням законодавства, що регулює спірні правовідносини, у тому числі положень зазначеного Закону, установили, що право державної власності на нафтопродуктопровід «Самара-Західний напрямок», що проходить по території України, врегульовано законом і виникло в силу правонаступництва держави Україна.
Ураховуючи те, що доводи касаційної скарги про неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права при прийнятті оскаржених судових рішень не знайшли свого підтвердження, суд касаційної інстанції постановив: постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 30.10.2023 та рішення Господарського суду Житомирської області від 26.06.2023 у справі № 906/513/21 у частині визнання за державою в особі Фонду державного майна України права власності на нерухоме майно, що складає технологічний комплекс розташованої на території України частини магістрального нафтопродуктопроводу «Самара-Західний напрямок» залишити без змін.