Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Сьогодні, 24 листопада 2023 року, під час чергового засідання Пленуму Верховного Суду судді ВС розглянули кілька питань щодо звернення до Конституційного Суду України з конституційними поданнями про відповідність Конституції України положень деяких законодавчих актів та Указу Президента України від 10 вересня 2014 року № 715/2014 «Про затвердження Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг».
Зокрема, заслухавши доповідь судді ВС у Касаційному адміністративному суді Альберта Єзерова, Пленум Верховного Суду вирішив звернутися до КСУ з поданням щодо конституційності ч. 1 ст. 2 та п. 6 розд. II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 8 липня 2011 року № 3668-VІ «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» в частині внесення змін до ч. 3 ст. 85 Закону України від 5 листопада 1991 року № 1788-ХІІ «Про пенсійне забезпечення».
Законом № 3668-VІ було запроваджено обмеження граничного розміру пенсії десятьма прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність. Натомість ст. 46 Конституції України, яка узгоджується із ч. 1 ст. 64 Основного Закону, не передбачає випадків обмеження конституційного права громадян на соціальний захист.
Під час розгляду цього питання Пленум ВС дійшов висновку, що законодавче обмеження максимального розміру пенсії в аспекті наведених положень Закону № 3668-VІ можна вважати таким, що звужує зміст та обсяг права на соціальний захист, у тому числі права на пенсійне забезпечення, і призводить до порушення його сутності. Це є недопустимим у соціальній і правовій державі, якою проголошена Україна. Тому, на переконання Пленуму ВС, очевидною є суперечність між розглянутими положеннями та статтями 46 і 64 Конституції України.
Також, заслухавши та обговоривши доповідь секретаря Пленуму Верховного Суду Дмитра Луспеника, Пленум ВС вирішив, що немає обґрунтованих підстав для звернення до КСУ з поданням про конституційність абз. 5 ст. 7 Закону України від 15 грудня 2020 року № 1082-ІХ «Про Державний бюджет України на 2021 рік» у частині застосування до розрахунку суддівської винагороди з 1 січня 2021 року розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Секретар Пленуму ВС зауважив, що положення закону про Державний бюджет України на певний період втрачають чинність після закінчення бюджетного періоду. Тому варто відмовити у зверненні до КСУ з відповідним поданням, зокрема, у зв’язку з втратою чинності Законом № 1082-ІХ.
Стосовно звернення до КСУ з поданням щодо конституційності п. 7 ч. 1 ст. 205 Виборчого кодексу України, яким на Центральну виборчу комісію покладено обов’язок прийняти рішення про неможливість проведення виборів до відповідних органів місцевого самоврядування у разі встановлення неможливості забезпечити підготовку та проведення місцевих виборів відповідно до положень цього Кодексу, Пленум ВС визнав, що обґрунтованих підстав для такого звернення теж немає.
Як зазначила доповідачка із цього питання – секретар судової палати з розгляду справ щодо виборчого процесу та референдуму, а також захисту політичних прав громадян Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Жанна Мельник-Томенко, недопущення здійснення виборчого процесу в умовах, за яких неможливе безперешкодне та вільне волевиявлення громадян, є саме тією легітимною метою, яка зумовлює наявність у Виборчому кодексі України норми п. 7 ч. 1 ст. 205 і дає підстави стверджувати про правомірність передбаченого нею обмеження реалізації виборчого права.
Розглянув Пленум Верховного Суду і питання щодо звернення до КСУ з поданням про відповідність Указу Президента України від 10 вересня 2014 року № 715/2014 «Про затвердження Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» та Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2496, ст. 106 Конституції України.
Пленум ВС постановив відмовити у внесенні цього подання. Таке рішення мотивовано, серед іншого, тим, що КСУ вже висловив юридичну позицію стосовно розгляду Конституційним Судом України питання про конституційність Указу № 715/2014 і дійшов висновку, що конституційне провадження підлягає закриттю через втрату чинності вказаним актом (ухвала Великої палати КСУ від 19 вересня 2018 року № 7-уп/2018).
Стосовно Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2496, Пленум ВС зазначив, що правові акти, ухвалені НКРЕКП, не підлягають перевірці Конституційним Судом України щодо їх конституційності. Отже, відповідне звернення до КСУ є недоцільним.
Окрім цього, розглянувши подання Голови Верховного Суду Станіслава Кравченка і заслухавши доповідь керівника Апарату Верховного Суду Віктора Капустинського, Пленум ВС ухвалив рішення про внесення змін до структури та штатного розпису Апарату Верховного Суду, нова редакція яких діятиме з 1 січня 2024 року. «Пропоновані зміни відбуватимуться в межах наявного ресурсу та дадуть змогу покращити функціонування всіх процесів у Верховному Суді», – наголосив керівник Апарату ВС.