Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Прокуратура в інтересах держави, в особі Тернопільської обласної державної адміністрації, яка набула статусу Тернопільської обласної військової адміністрації, звернулася до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Тернопільської міської ради про витребування у власність держави з незаконного володіння міської ради земельної ділянки площею 7 га.
В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначив, що спірну земельну ділянку неправомірно віднесено (інвентаризовано) ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області до земель сільськогосподарського призначення та в подальшому передано Тернопільській міській раді у комунальну власність. При цьому зауважив, що відповідач помилково відносить вказану земельну ділянку до земель сільськогосподарського призначення, оскільки вона належить до земель природно-заповідного фонду.
Рішенням Господарського суду Тернопільської області від 07.04.2023 у справі № 921/536/22, залишеним без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 19.07.2023, позовні вимоги задоволено.
Суд встановив, що землі природно-заповідного фонду гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Серетський» належать до державної власності та перебувають у розпорядженні обласної державної адміністрації, проте спірну земельну ділянку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за Тернопільською міською радою як комунальна власність. Однак, з урахуванням, зокрема, норм статті 149 Земельного кодексу України, розпорядником земель була Тернопільська обласна державна адміністрація.
Отож, ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області не було наділене повноваженнями щодо розпорядження (вилучення) землями (земель) природно-заповідного фонду (частиною земель природно-заповідного фонду є спірна земельна ділянка площею 7 га) та зміни цільового призначення земель природно-заповідного фонду державаної власності на землі сільськогосподарського призначення.
При цьому суд зауважив, що у даній справі не є ключовим питанням перебування у державній, комунальній та приватній власності земель природно-заповідного фонду, а саме законність передачі земель природно-заповідного фонду з державної власності у комунальну.
Задовольняючи позовні вимоги, суд дійшов висновку, що передача спірної земельної ділянки, яка була сформована із земель природно-заповідного фонду, з державної форми власності до комунальної форми власності відбулась з перевищенням повноважень ГУ Держгеокадастру у Тернопільській області, всупереч нормам чинного законодавства, тобто незаконно, а тому і набуття права комунальної власності Тернопільською міською радою є незаконним.