Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Суддя Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Наталія Блажівська розповіла про загальні положення щодо змін в оподаткуванні під час воєнного / надзвичайного стану в межах програми підготовки для підтримання кваліфікації суддів окружних адміністративних судів. Захід, організований Національною школою суддів України, відбувся 21 вересня 2022 року.
Доповідачка зауважила, що на період дії воєнного стану зупиняється перебіг строків, визначених Податковим кодексом України, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім низки випадків, передбачених цим Кодексом.
Наприклад, зупинено до 21 липня 2022 року дію пунктів 200.10–200.12 ст. 200 ПК України (щодо бюджетного відшкодування ПДВ). До звітних податкових періодів за лютий – липень 2022 року вказані положення Кодексу застосовуються з урахуванням строків для проведення камеральних, документальних податкових перевірок, передбачених підпунктом 69.2 цього пункту. Повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюється в хронологічному порядку відповідно до черговості внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
Суддя звернула увагу на передбачені підпунктом 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПК України обставини, що звільняють від фінансової відповідальності у разі виявлення порушень за результатами проведення контролюючими органами перевірок до платників податків. Зокрема, платники податків, які у зв’язку з наслідками їхньої безпосередньої участі у воєнних діях не дотрималися визначених ПК України термінів виконання податкових обов’язків, звільняються від відповідальності за умови виконання таких обов’язків протягом одного місяця з дня закінчення дії наслідків, які унеможливили виконання таких обов’язків.
Тренерка також звернула увагу, що документальні позапланові перевірки під час дії воєнного стану проводяться за наявності безпечного доступу до територій, об’єктів, де проводиться господарська діяльність.
Такі перевірки, що були розпочаті, але не можуть бути завершені у зв’язку з виникненням надзвичайних обставин, можуть бути зупинені до завершення дії таких обставин та/або усунення перешкод щодо їх проведення за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що оформляється наказом, копія якого надсилається платнику податків до електронного кабінету платника податків з одночасним надісланням на електронну адресу платника податків інформації про вид документа, дату та час його надіслання до електронного кабінету. Таке зупинення перериває перебіг строку проведення перевірки.
Документальні позапланові перевірки, що будуть розпочаті після набрання чинності Законом України від 12 травня 2022 року № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», з підстав, визначених ст. 78 ПК України, декларацій або уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, проводяться протягом 60 календарних днів, що настають після закінчення граничного терміну проведення камеральної перевірки відповідної декларації або уточнюючого розрахунку.
Документ, надісланий контролюючим органом до електронного кабінету, вважається врученим платникові податків, якщо він сформований з дотриманням вимог законів про електронні документи та електронні довірчі послуги.
Крім цього, на час воєнного стану шляхом проведення фактичних перевірок податкові органи здійснюють контроль за дотриманням платниками податків вимог законодавства щодо встановлених державою фіксованих цін, граничних цін та граничних рівнів торговельної надбавки (відповідно до Закону України «Про ціни та ціноутворення»).
Також суддя КАС ВС розповіла про законодавче врегулювання ситуацій із втратою документів. Платники податків, податкові агенти, які проводили діяльність на територіях, де велися або ведуться бойові дії, та на тимчасово окупованих територіях і не можуть пред’явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, подають до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, у якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік цих документів (за можливості – із зазначенням реквізитів).
Дані та показники податкової звітності за звітні періоди, зазначені в повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів. Після подання до контролюючого органу згаданого повідомлення запроваджується мораторій на проведення документальних перевірок щодо зазначених у повідомленні періодів.
Якщо після подання повідомлення про неможливість вивезення первинних документів платнику податків / податковому агенту стане відомо про втрату таких документів, потрібно подати до контролюючого органу повідомлення про це із зазначенням обставин. Платники податків / податкові агенти, які подали такі повідомлення, не підлягають перевірці щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів, у тому числі після завершення дії воєнного стану.
Наталія Блажівська нагадала про законодавчі зміни щодо оподаткування нерухомого майна та земельних ділянок, щодо сплати екологічного податку, реєстрації податкових накладних та ін.
Із презентацією судді КАС ВС Наталії Блажівської можна ознайомитися за посиланням – https://cutt.ly/CVGEYyd.