Докази, доводи сторін, нарадча кімната, рішення, ухвали, банкрутство, санація, оренда, відчуження майна, з цими термінами й процесами щодня стикаються судді. Здійснювати судочинство в господарській юрисдикції місія із непростих. Вона має свою особливість і порядок при розгляді справ та й самі справи відрізняються як обсягами (деякі справи налічують більше 200 томів), так і відповідальність при їх розгляді, оскільки здебільшого вони стосуються соціально-значущих тем, де зачіпаються інтереси держави та громади. Ми вирішили провести інтерв’ю з головою Господарського суду Сумської області Євгенією Жерьобкіною, яка працює в судовій системі вже майже 20 років, а нині очолює потужний колектив суду, який розглядає резонансні справи, що стосуються економіки області та нашої держави. В інтерв’ю ми торкнулися теми роботи суду, підсумків року і, звичайно, про місію судді.
— Євгенія Анатоліївно, розкажіть про професію судді, голови суду з якими викликами та випробуваннями стикається керівник судової установи?
— Посаду судді можна назвати вінцем юридичної кар’єри, але за красивою обгорткою престижу й соціальної значимості є інший бік професії. Там, де постає відповідальність, постійне перебування в умовах конфлікту між сторонами та під пильною увагою суспільства, коли йде контроль за власною поведінкою не тільки в професійному, а й у повсякденному житті. Судове засідання чи рішення суду залишається кульмінацією багатьох політичних і суспільно значущих процесів: виборів, приватизації, виділення землі, забудови міст, будівництва житла й навіть здійснення пенсійних виплат. Усвідомлення цього дає розуміння рівня фізичного та психологічного навантаження, якого зазнає суддя. Суд є самостійною установою, що має внутрішню структуру, апарат, який складається з великої кількості працівників та виконує багато завдань, необхідних для забезпечення правосуддя. Виконання цих завдань потребує координації і підвищеного контролю та пильності з боку голови суду, тому я проводжу щотижневі наради та здійснюю особистий контроль над багатьма питаннями, щоб робота суду була максимально злагодженою та ефективною.
— Як пройшов для суду минулий рік, з якими викликами стикалися?
— Робота суду у 2021 році, так само, як і в попередньому році ускладнювалась карантинними заходами щодо запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2. В період дії карантину встановлений особливий режим роботи суду, але доступ громадян до приміщення суду та проведення судових засідань, в тому числі в режимі відеоконференцій, не припинявся. Зокрема, було організовано безпечний прийом вхідної кореспонденції, розгляд судових справ, оперативне впровадження санітарних норм із суворим дотриманням маскового режиму та дезінфекцією приміщень.
— В минулому році одним із проблемних питань було фінансування судової гілки влади, чи позначилося це на роботі Господарського суду Сумської області?
— Так, ця проблема постала на широкий загал. Дійсно, через зменшення фінансування у 2021 році збільшився дефіцит поточних видатків на оплату праці та матеріально-технічне забезпечення діяльності суду: вказане стосувалося у першу чергу утримання приміщень, оргтехніки, теплопостачання та електропостачання (з приводу критичної ситуації на адресу ДСА України направлялися листи). Такі умови суттєво ускладнювали організаційне забезпечення суду та вимагали додаткових зусиль від персоналу. Втім, за рахунок високого рівня службової та трудової дисципліни, проблеми матеріального забезпечення не відобразились на рівні роботи суду, якості послуг. Це підтверджується високою оцінкою відвідувачами якості роботи Господарського суду Сумської області. За результатами дослідження, проведеного у 2021 році, переважна більшість респондентів (94,62%) високо та добре оцінили якість роботи суду. За 5-бальною шкалою середня оцінка суду всіма респондентами становить 4,65. І я хочу подякувати колегам за сумлінну і професійну роботу.
— Скільки в минулому році було проведено судових засідань?
— В минулому році проведення близько 3500 судових засідань (947 судових засідань в режимі відеоконференції з використанням системи відеоконференції "EasyСon", з них: з іншим судом - 513, з учасниками справ, які знаходяться поза межами суду – 434); записано близько 700 робочих копій фонограм судових засідань; пронумеровано, прошито та оформлено близько 1500 судових справ; оформлено для видачі близько 8300 судових рішень; надіслано листів 17552, із них 17089 листів рекомендованих з повідомленням, направлено 547 апеляційних, касаційних скарг (сума коштів на поштові послуги склала 674 773 грн). У 2021 році за подання заяв до Господарського суду Сумської області сплачено 16, 5 млн грн судового збору.
— Євгеніє Анатоліївно, як кадровий голод впливає на розгляд справ?
— На початок 2021 року в Господарському суді Сумської області штатна чисельність суддів становила 14 одиниць, фактична чисельність - 8 одиниць, але повноваження щодо здійснення правосуддя мали лише 7 суддів. На кінець 2021 року фактична чисельність становила 9 суддів (нову суддю зараховано до штату суду 07.10.2021, але здійснювати правосуддя вона розпочала після прийняття присяги судді - 15.12.2021). Навантаження на суддів дійсно суттєве. Протягом 2021 року перебувало на розгляді 5065 звернень, що складає 633 на суддю з розрахунку на 8 суддів, але ще раз зауважую, що правосуддя протягом року здійснювало тільки 7 суддів. При такому надмірному навантаженні, показник якості суду 3,2% (7 місце), при середньому в господарських судах України – 4,2%.
— Як працює «Електронний суд», чи вдалося запустити систему повною мірою?
— Протягом 2021 року через підсистему «Електронний суд» до суду надійшов 271 документ, з них: 51 позовна заява. Використання Електронного суду стало значно активнішим після набрання чинності Положенням про порядок функціонування окремих підсистем Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи. Концепція Електронного суду передбачає цифровий обмін між судом та учасниками справ, що має на меті зменшити витрати на поштові відправлення, спростити обробку документів, пришвидшити їх доставку. Це стає можливим при наявності електронного кабінету у всіх учасників. Оскільки саме з фактом реєстрації кабінету закон пов'язує перехід на електронний обмін документами. Повноцінно запровадити цей процес можливо за умов відповідного матеріально-технічного забезпечення, правового регулювання та фінансування. В минулому році направлялися адресні листи з роз'ясненнями особам, які звертаються до Господарського суду Сумської області, і мають обов'язок зареєструвати електронний кабінет, але не зробили цього: адвокатам, приватним виконавцям, арбітражним керуючим, органам місцевого самоврядування, головам об'єднаних територіальних громад. Всього направили близько 100 таких листів. Кількість осіб, які зараз мають електронний кабінет постійно зростає.
Крім того, документи, що надходять в електронному вигляді мають бути роздруковані судом для формування паперової справи (деякі позовні заяви містять до 500 аркушів). Це призвело до збільшення витрат ресурсів, як людських так і матеріальних, для виконання цих операцій (сканери, папір, картриджі).
Протягом 2021 року здійснювалось сканування тих паперових документів, які надходили у справах поданих через електронний суд, а також у справах де було відповідне клопотання учасників. Повне сканування документів розпочалось з 2022 року.
— Євгеніє Анатоліївно, в суді значну увагу приділяють професійному зростанню та самовдосконаленню працівників, яка робота проводилась в минулому році?
— Одна із важливих традицій нашого колективу – це професійний розвиток, самовдосконалення, розширення інтелектуальних здібностей та світогляду працівників суду. В минулому році наші співробітники отримали 102 сертифікати. Майже половина сертифікатів отримана під час заходів, що проводила Національна школа суддів України, а інші на освітніх e-платформах: Дія. Цифрова освіта, Спільнота практик, Prometheus, вебінарах Професійної мережі «Феміда». Крім того, протягом року здійснювалось внутрішнє навчання працівників апарату щодо новел законодавства, застосування інструкції з діловодства та нових національних стандартів документообігу, антикорупційного законодавства та правил етичної поведінки, особливостей роботи Електронного суду, пожежної безпеки та охорони праці тощо.
—В суді другий рік поспіль працює підрозділ Територіального управління Служби судової охорони України?
— Так, з появою Служби судової охорони слово безпека набула нового значення і це відчули всі співробітники судових установ. За інформацією Служби судової охорони співробітниками підрозділу у 2021 році було не допущено пронесення до приміщення суду таких предметів як: травматична, пневматична зброя, кількох газових балончиків, електрошокових приладів та інших небезпечних предметів. Тому хочу подякувати за сумлінну варту нашим охоронцям, а всім іншим колегам та працівникам суду побажати — безпечного розгляду справ та бездоганної репутації!
— Євгеніє Анатоліївно, дуже дякую Вам за цікаву розмову. Бажаю Вам успіхів та наснаги у Вашій повсякденній роботі!